Saturday, October 20, 2012

GLA Complex



GLA adalah gamma-linolenik acid, yang mana terdapat dalam bunga borage, evening primrose (EPO) dan bunga safflower. GLA mempunyai pelbagai kebaikan dalam kehidupan kita. Tubuh kita sebenarnya boleh menghasilkan GLA sendiri daripada linolenik asid yang kita amik (jika ada).
Antara faedah2 GLA terhadap tubuh kita:-

Imuniti Tubuh

Jangkitan kuman menyebabkan tubuh tidak dapat menukar linolenik acid kepada GLA. Kekurangan GLA sebenarnya menyebabkan sistem imuniti terganggu.

Masalah Kolesterol

Pengambilan GLA (bersama EPA) terbukti mempengaruhi profil lipid yang mana menurunkan kadar kolesterol. GLA dan EPA ditukarkan kepada PGE-1 (prostaglandin) yang mana kadar kolesterol tak dapat dikawal dalam sel yang tidak dapat menjalankan sintesis terhadap PGE-1 ni. Mengambil GLA setiap hari selama 3 bulan memulihkan pengekalan PGE-1 dalam tubuh sekaligus mengawal kolesterol.

Artritis

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh University of Massachussetts terhadap pesakit2 artritis, GLA dari minyak borage didapati membantu mengawal bengkak sendi dan kesakitan yang dialami oleh pesakit artritis.

PMS

Masalah PMS didapati dapat diatasi dengan pengambilan GLA yang konsisten. Masalah PMS berpunca dari penurunan kadar asid lemak dalam tubuh wanita ketidak kedatangan haid. Kekurangan asid lemak ini menjadikan simptom PMS yang jelas.

Diabetes

Kajian terhadap 111 pesakit diabetes mendapati GLA membantu mengurangkan simptom kerosakan saraf terhadap pesakit diabetes. Dalam kajian lain, GLA didapati menghalang kemerosotan saraf dari berlaku. Pesakit diabetes dikaitkan dengan masalah kekurangan PGE-1, menjadikan mereka memerlukan GLA. PGE-1 membantu dalam penghasilan insulin untuk pesakit diabetes.

Kulit Yang Sihat

GLA telah digunakan sejak berzaman untuk kesihatan kulit, dan juga membantu dalam masalah kuku rapuh. 9 kajian ke atas GLA mendapati ia mampu merawat ekzema. Walaupun kesannya agak lambat (6-9 bulan) namun ia penantian yang berbaloi.
GLA dari minyak borage adalah pilihan yang paling praktikal. Setiap kapsul mengandungi 4 kali GLA lebih dari EPO.
Di mana nak dapatkan sumber GLA terbaik ni? Dapatkan GLA Complex dari Shaklee hari ini!

Info Credit to Mommy Lyna

Kali ni, saya nak share testimoni saya dan pengguna GLA Complex Shaklee. Alhamdulillah, kami dah jumpa yang product terbaik untuk kami. 








Untuk Info & Order, sila hubungi:
Diana
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 885237
SMS - 0173807103

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com